Cap a una llei catalana de subvencions!
mayo
19
2025
-
Online
-
18:30 PM
-20:10 PM CEST
Reprenem els espais de debat del 3r. Congrés d'Associacions per posar la taula un tema crucial per al teixit associatiu català: la necessitat d'una nova Llei de Subvencions.

Presentarem la "Diagnosi de les subvencions per a la realització de projectes, activitats i serveis. Ajuntament de Barcelona 2024", elaborada per la Fundació Francesc Ferrer i Guàrdia en el marc d’una nova jornada del 3r Congrés d’Associacions el dilluns 28 d'abril en una sessió virtual que ens servirà per avaluar la feina feta els darrers temps en relació amb la millora de les subvencions i la posada en marxa d’un procés per a la creació d'una nova llei catalana de subvencions.
La jornada serà el pròxim dilluns 19 de maig a les 18.30h i serà virtual.
Podeu confirmar l'assistència en aquest enllaç.
Els objectius de la sessió:
Presentació de l'informe de subvencions 2024 a càrrec d'Hungria Panadero i Josep Mané de la Fundació Ferrer i Guàrdia.
Avenços aconseguits i eines de seguiment: Explicació de les millores implementades fins al moment per millorar el sistema de subvencions a la ciutat.
Inici de la llei catalana de subvencions: Com podem començar a construir una llei de subvencions catalana? a càrrec de Víctor Garcia de Fundesplai.
Consensuem les següents passes i un document de propostes
Acta del encuentro
En el marc dels debats del 3r Congrés d’Associacions de Barcelona, aquest passat dilluns 19 de maig, el Consell d’Associacions de Barcelona (CAB) va dur a terme una jornada per a presentar l’estudi elaborat per la Fundació Francesc Ferrer i Guàrdia (FFiG) sobre l’acció subvencional de l’Ajuntament en la convocatòria que cada any duu a terme per a finançar projectes, activitats i serveis. En les mateixes jornades també s’hi van exposar les gestions realitzades per part del CAB i altres entitats en el Consell de Ciutat per tal de millorar aquests procediments. Per acabar la jornada, Suport Associatiu (Fund. Catalana de l’Esplai) va exposar diverses reflexions sobre el camí a fer per a poder disposar d’una Llei Catalana de Subvencions.
Diagnosi de l’acció subvencional de l’Ajuntament
Fa més de 10 anys que el CAB i la FFiG van iniciar l’anàlisi de la Convocatòria de subvencions per a projectes, activitats i serveis de districte i de ciutat que duu a terme l’Ajuntament. Aquesta trajectòria permet no només fer la fotografia del moment, sinó veure’n l’evolució i les tendències.
Hungria Panadero (directora de la FFiG) va exposar l’anàlisi de les justificacions de la Convocatòria 2023, la Convocatòria 2024 i els projectes presentats, la seva resolució i finalment va exposar algunes conclusions i reptes. Tot seguit us apuntem les principals dades:
Sobre la Convocatòria de 2023, on es van presentar 5.891 projectes dels quals 4.660 van ser aprovats (79,1%), el 98% es van poder justificar correctament, i el 2% van renunciar a part o la totalitat de la quantitat atorgada.
Pel que fa a la Convocatòria de 2024, la partida total disponible es va veure incrementada en un 7,2% respecte a l’any anterior, arribant a un total de 22,5 milions d’euros. Aquest increment però es duu a terme de manera desigual, essent un 8,6% pels projectes de ciutat i només un 2,9% en l’àmbit de districtes. Així, dels 22,5 M€, el 77% es destina a projectes de ciutat i el 23% als districtes.
Sobre les sol·licituds presentades al 2024 se situa de nou sobre els 6000 projectes, nombre estable en els darrers anys. D’aquestes, el 70% es presenten els darrers 4 dies del període.
Per tipologies d’organitzacions, el 88% de projectes són d’associacions i fundacions, pràcticament el 5% per cooperatives, el 2% de congregacions i institucions religioses i el 3,2% d’empreses. El 1,8 restant son projectes presentats per persones físiques o altres administracions públiques.
Pel que fa a l’atorgament, segueix també la tendència d’anys anteriors, essent pràcticament un 80% els projectes acceptats i cofinançats. Dels projectes atorgats amb major quantitat econòmica, 5 son per associacions o fundacions, i 5 per a empreses privades (SL o SA)
Dels projectes denegats (1229) el 52% són per incompliment dels requisits tècnics o baixa puntuació, el 30,6% per no complir elements de tramitació o procedimentals i el 17,4% per manca de pressupost.
A l’acabar l’exposició de les dades, Panadero va fer també algunes reflexions i propostes de millora que tot seguit resumim:
Cal seguir treballant per la simplificació dels processos i la tramitació electrònica
Cal adequar l’acció subvencional i els processos a la realitat associativa
Cal apostar per incrementar el pressupost destinat als projectes de barris i districtes
Cal limitar aquesta línea de subvenció a entitats sense ànim de lucre i diferenciar-les de subvencions destinades a empreses i cooperatives.
Cal establir un import mínim de les subvencions per reduir-ne el nombre d’entitats que hi renuncien.
Cal fomentar el diàleg i la transparència de l’acció subvencional entre l’Ajuntament i les entitats
Cal treballar més la transparència sobre els criteris i el procés de puntuació
Potenciar una comunicació activa per part de l’Ajuntament que faciliti el contacte amb les entitats
Tota aquesta informació i elements els trobareu recollits en el informe disponible a la pàgina web del CAB, on en l’apartat de recursos també trobareu els estudis anteriors.
Presentació de les tasques d’incidència política del CAB i de les entitats de la Ciutat
Seguidament, el Miquel Àngel Aragón (director del CAB) va presentar les actuacions polítiques i d’incidència del sector associatiu de la ciutat per millorar l’acció subvencional. Va fer un breu repàs sobre el Grup de Treball dins del Consell de Ciutat, el dictamen que va aprovar al juliol de 2024 amb propostes de millora i l’aprovació també d’aquest dictamen en el Plenari Municipal (27/09/2024), on també s’hi va expressar el suport i implicació de l’Ajuntament de Barcelona per elaborar una llei de subvencions catalana.
L’elaboració d’una Llei Catalana de Subvencions, un trajecte que tot just comença
Per acabar la sessió, en Victor Garcia, responsable de Suport Associatiu de la Fundació Catalana de l’Esplai, va exposar breument les tasques i tràmits necessaris per a elaborar una Llei Catalana de Subvencions, arrel de la seva experiència en els tràmits d’altres lleis elaborades recentment com la de Foment de l’Associacionisme. En la seva intervenció va apuntar 3 idees clau:
Existeix un marc legislatiu superior (UE i Estat) que és força restrictiu, però que deixa algun marge per a que les comunitats autònomes puguin fer una normativa pròpia (com és el cas de Cantàbria, Extremadura, Galícia i d’altres).
A Catalunya la disposició addicional setena de la Llei de 11/2023 de Foment de l’associacionisme obliga al Govern a elaborar un projecte de Llei de Subvencions en un termini de 2 anys des de l’aprovació de la Llei 11/2023. Si bé l’encàrrec és directament al Govern, García aposta per a fer un treball polític amb els diferents partits del Parlament per tal reduir les esmenes i possibles recursos que es poden presentar posteriorment i així agilitzar-ne la seva aprovació.
Cal una implicació elevada per part de les associacions del país que passa per:
Un lideratge generós (ha d’aportar temps i recursos econòmics) i un lideratge reconegut com a interlocutor per totes les parts
Una mirada de país i dels diferents agents als que pot interpel·lar la nova llei (administracions locals, altres entitats i grups d’interès…)
Creació d’un grup motor que disposi de perfils d’elevada qualificació tècnica i també política, i que lideri i impulsi processos participatius i de debat amb la globalitat d’agents, però que a la vegada tingui la determinació i legitimitat per prendre decisions.
Per a concloure la sessió, des del CAB es va assumir el repte d’impulsar aquest grup motor i endegar les accions pertinents d’incidència política amb el Govern i els grups parlamentaris per a elaborar aquesta nova Llei Catalana de Subvencions.
Podeu trobar l’estudi en el següent enllaç, i també el vídeo de la jornada.
Compartir