3r Congrés d'Associacions de Barcelona
L'associacionisme que impulsa nous valors!
Programa
Serà una jornada que ens permetrà aprofundir en els valors i l'ètica vinculada a l'acció col·lectiva organitzada. Comptarem a l'aportació de Daniel Jover, mestre i educador amb àmplia experiència en l'associacionisme autor i coautor de diferents publicacions en què defensa el poder de l'educació per transformar la societat.
Comptarem amb la participació de Marc Serra, regidor de participació de l'Ajuntament de Barcelona. Significarà el tret de sortida del 3er Congrés de les Associacions de Barcelona i presentarem l'actualització del Codi Ètic de les Associacions de Barcelona i la proposta d'esdevenir el Codi ètic de les Associacions de Catalunya.V
La Federació de Cases Regionals de Catalunya organitza una jornada titulada "Associacionisme a Barcelona: des de les migracions interiors del segle XX fins al segle XXI. Cases regionals a Barcelona. Origen, desenvolupament i futur" amb l'objectiu de posar en valor i aprofundir en el model d'associacions que representen i generar propostes de millora.
📝 Per inscriure's podeu enviar un email a info@casasregionales.org
La Federació Catalana de Voluntariat Social organitza aquesta jornada per celebrar el dia internacional del voluntariat.
A Barcelona es tanquen els actes de celebració del Dia Internacional del Voluntariat 2022. En aquesta ocasió es lliurarà la categoria local de la 8a edició del Premi Lluís Martí al Valor Social, un guardó a la construcció de la millor comunitat local socialment responsable de l’àrea metropolitana de Barcelona (patrocinat per Aigües de Barcelona).
Tot seguit, arribarà el torn de descobrir quines són les mirades del voluntariat. Per fer-ho, la conductora de l’acte, Clara Sánchez-Castro, tindrà preparada amb una dinàmica sorpresa perquè tothom participi i pugui sumar la seva mirada.
A continuació es presentarà la guia de voluntariat sanitari a través d’un espai de diàleg al voltant de com és d’important el voluntariat en els centres de salut. En la trobada es comptarà amb la intervenció de la tècnica de l’àrea de Salut i Comunitat de la FCVS, Aurora Lonetto; la coordinadora de voluntariat de missió de l’Associació Contra el Càncer a Barcelona, Alejandra Fuentes; i la referent de voluntariat a l’Hospital Vall d’Hebron, Marta Gascón.
La jornada finalitzarà amb un aperitiu a càrrec d’acidHKTRING.
Podeu accedir a l'acta de la jornada a continuació.
Seguim el procés de reflexió del 3er Congrés d'Associacions de Barcelona amb la jornada "És possible un nou model de subvencions?" Serà una jornada que ens permetrà aprofundir en el finançament del sector, un dels eixos del 3r Congrés d'Associacions de Barcelona.
Comptarem amb la participació d'Húngria Panadero de la Fundació Francesc ferrer i Guàrdia que ens presentarà la "Diagnosi de les subvencions per a la realització de projectes, activitats i serveis. Ajuntament de Barcelona. 2022" Vol ser un espai que ens permeti concretar les principals propostes i reptes per la millora i la creació d'un nou model de subvencions. Si us inscriviu podreu participar en la sessió de "zoom" on podreu fer aportacions en les dinàmiques de treball que farem.
L'Associació Cultural Casa Orlandai organitza una jornada que pot ser d'interès pels temes del 3er Congrés d'Associacions de Barcelona.
Data: 12/04/2023
Horari: 19:00
La pandèmia ha canviat les societats on els equipaments socioculturals de gestió comunitària, com és Casa Orlandai, actuen. Aquests centres culturals, espais, casals, ateneus, etc. tenim un rol de dinamitzadors socials en un territori o en un sector. Sovint, tenim limitacions: amb la participació, per arribar a tothom, per oferir una programació diversa, per retribuir dignament treballadores i artistes, per fer front a una normativa cada cop més restrictiva en horaris i ús de l’espai públic, etc.
És moment de reflexionar sobre aquest entorn que ja ha canviat, compartir les millors pràctiques i debatre com superar aquestes limitacions.
Participaran:
- David Castellet, del Casal de barri de Can Carol de Vallcarca
- Mariona Soler de l’Ateneu Popular de Nou Barris
- Natàlia Oliete, de la Casa Orlandai
Sessió de treball per elaborar document de propostes per la millora i la promoció de l’acció col·lectiva i transformadora a Barcelona.
Jordi Balot, Andreu Barnadàs i Mariona Soler ens ajudaran a fer propostes per la millora i la promoció de l'acció col·lectiva a Barcelona.
data: - dijous 4 de maig 17’30 a 20h
lloc: Lleialtat Santsenca (Carrer d'Olzinelles, 31)
Format: presencial
Inscripcions: https://oficina-cab.commonscloud.coop/apps/forms/94QsX9GaECM5Sz2M
Presentació de la proposta de Pla Pilot de la Renda Bàsica Universal a les Associacions de Barcelona i les oportunitats que podria representar. Les associacions necessitem gent amb ganes i, sobretot, temps per participar i implicar-se en els afers col·lectius. Fa temps que reivindiquem polítiques per facilitar que la ciutadania disposar de més temps per dedicar-se al bé comú.
En aquesta jornada aprofundirem en la Renda Bàsica Universal i el pla pilot que es vol dur a terme i, sobretot, compartirem el coneixement d'altres experiències internacionals i quines conclusions s'han extret en relació amb la pregunta què ens fem: "Més temps per participar?"
Comptarem amb la participació de Sergi Raventós Panyella, cap de l'Oficina del Pla Pilot per Implementar la Renda Bàsica Universal.
Nova jornada de l'eix finançament. Tresoreria Transformadora. Eines al servei de les associacions per fer el pas cap a unes finances ètiques i solidàries. El dimarts 19 de setembre de 18h a 19.30h - virtual.
Conjuntament amb Fets, recollirem necessitats i propostes de les associacions i presentació d’alternatives per al finançament, l’operativa bancària i les assegurances sota els principis de les finances ètiques, a càrrec de: Coop57, Fiare Banca Etica, Oikocredit i Arç Cooperativa. També ens compartiran l'experiència del recurs Tresoria Transformadora les companyes d'Esplac, Escoltes Catalans i el CRAJ.
Per la creació d'aquesta eina de dades, necessitem la vostra participació per seleccionar quins reptes, temàtiques són rellevants per a la vostra entitat per millorar el vostre impacte. Aquesta acció serà útil per enfocar la “Dataton” un esdeveniment col·laboratiu per a identificar dades obertes útils per a enfortir les associacions on participen diversos perfils de les entitats ESS.
Per això us proposem participar en la Trobada d'Entitats Per la Decisió de Dades Útils, es realitzarà el dijous, 21 de setembre, 16:30-18:00 en “format online”.
Podeu confirmar la participació contestant al mail direccio@cab.cat
Dades Obertes X Associacionisme. Serà una "dataton" per identificar dades obertes rellevants per a les associacions amb un focus especial en la participació de la gent gran que coorganitzem amb Iniciativa Barcelona Open Data i la Unió Democràtica de Pensionistes i Jubilats d'Espanya en el marc del 3r Congrés de les Associacions de Barcelona. La celebrarem el divendres 29 de setembre de 17 a 19h al Canòdrom - Ateneu d’Innovació Digital i Democràtica (Carrer Concepció Arenal 165 08027 Barcelona).
En què consisteix una "dataton"?
Una "dataton" és un esdeveniment col·laboratiu per a identificar dades obertes entorn d'na temàtica o repte social. Les dades obertes són col·leccions de dades generades per institucions públiques que es posen a disposició del públic amb permís/llicència per a la seva reutilització.
Què farem en aquesta "Dataton Dades X Associacionisme"?
L'objectiu d'aquesta sessió és identificar dades obertes rellevants per a la presa de decisions de les associacions de Barcelona, amb un focus especial en els perfils d'edat i la participació de la gent gran amb una perspectiva feminista. Aquestes dades poden ajudar a l’associacionisme de la ciutat en el marc del 3r Congrés d’Associacions.
Com puc participar en la "Dataton Dades X Associacionisme"?
La inscripció és gratuïta. El termini d'inscripció finalitza el 28 de setembre. Per inscriure't, has d'omplir aquest formulari. L'aforament màxim de participants serà de 35 persones.
Quins seran els resultats de la Dataton Dades X Associacionisme?
Totes les dades localitzades i idees de la sessió serviran de base per a la creació d’una eina digital anomenada "DadesXAssociacions”, amb visualitzacions de dades per a les associacions. Una eina web oberta per la lliure utilització de tothom i amb un repositori de dades localitzades i classificades.
En el marc del 3r. Congrés de les Associacions celebrarem l'Assemblea de les Entitats adherides al Codi Ètic de les Associacions de Barcelona per acordar el pas al Codi Ètic de Catalunya, presentar l'eina d'autodiagnosi i acordar la comissió delegada del codi Ètic. Acordarem un nou text que és fruit del procés participatiu fet després de dues sessions de treball impulsades pel Consell d’Associacions de Barcelona en col·laboració amb la XAC i recull les aportacions específiques realitzades per les entitats. Podeu accedir al nou text en aquest enllaç: https://decidim.tjussana.cat/conferences/congresassociacionsbcn/f/2729/.
També aprofitarem per aprofundir conjuntament en l’eix de territori del 3r Congrés. En concret debatrem sobre els "Barris, cultura, festa i transformació" i marcar els reptes que tenim la ciutadania organitzada per transformar els nostres barris. Per això, ens acompanyaran en José Mansilla doctor en Antropologia Social i membre de l'Observatori d'Antropologia del Conflicte Urbà, en Joan Subirats, catedràtic en Ciència Política i Ministre d'Universitats i Montserrat Morera Isern vicepresidenta del Consell de Ciutat i del Centre Parroquial i Cultural Sant Vicenç de Sarrià.
Malgrat que us vàrem demanar que reservéssiu la data en la vostra agenda, com veieu no serà la cloenda, és un punt i seguit. Encara tenim molta feina a fer i comptem a totes vosaltres! Serà una trobada oberta a totes les entitats de la ciutat. Si no esteu adherides al Codi Ètic, serà una oportunitat per conèixer-lo i adherir-vos i construir entre totes l'associacionisme del futur.
L’acte serà el dissabte 11 de novembre de 9.30h a 13.00h a l’Auditori Joan Bordetas de Calàbria 66.
El propvinent 29 de novembre, a les 18h. a l’Espai Calàbria 66 – Taller 4 (C/Calàbria 66) a Barcelona, ens encantarà poder-te saludar en persona, per a la presentació de la web #DadesxAssociacions: l’eina digital perquè la teva entitat disposi de dades per enfortir els seus projectes amb open data i a continuació farem una taula rodona sobre «Com impulsar el lideratge i compromís de persones de diferents edats».
Creus important poder prendre decisions basades en el coneixement que t’aporten les dades obertes? Et presentarem una eina digital que proporciona dades de valor centrades en perfils d’edat i la participació de la gent gran, per a que la teva entitat pugui prendre decisions sobre participació i associacionisme. Després de la presentació farem un debat sobre «Com impulsar el lideratge i compromís de persones de diferents edats» que conduirà Montserrat Pallarès (COCEMFE Barcelona) i amb la participació de:
- Lluïsa Erill (Secretariat d’Entitats de Sants, Hostafrancs i la Bordeta)
- Hatim Azahri (Joves del Poble Sec – Coordinadora d’Entitats del Poble Sec)
L'activitat és organitzada per l'Associació Iniciativa Barcelona Open Data, Consell d’Associacions de Barcelona i la Unió Democràtica de Pensionistes i Jubilats d'Espanya - UPD Mayores amb el suport de la Federació d'Entitats Calàbria 66.
Posem en marxa un grup de treball per millorar la convocatòria de subvencions de l'Ajuntament de Barcelona i fer propostes per la millora del finançament del fet associatiu com indica la llei de Foment de l'Associacionisme aprovada el passat desembre que ens crida a fer una Llei de Subvencions Catalana.
- Sessió 1, enfocada a concretar les principals demandes en relació a les subvencions per part del teixit associatiu i fer una aproximació a la realitat actual. Dijous 7 de març de 16.30h a 18h - Edifici Novíssim Ajuntament
- Àmbit jurídic actual.
- Informe de la convocatòria de subvencions 2022 per part de l'Oficina de Subvencions de l'Ajuntament de Barcelona.
- Presentació estudi per part de la Fundació Francesc Ferrer i Guàrdia.
- Propostes del CAB.
- Dictamen del Consell de Ciutat (2017).
- Sessió 2, enfocada a explicitar els reptes i dificultats de l’administració a l'hora de fer les convocatòries, bases de subvencions. Dilluns 11 de març de 16.30h a 18h. - Virtual
- Quines són les principals dificultats que ens trobem a l'hora d’elaborar la convocatòria de subvencions?
- Intervencions per part de responsables de la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona i l'Oficina General de Subvencions de l’Ajuntament de Barcelona (pendent de confirmar).
- Sessió 3, destinada a definir i concretar les dues principals línies d’acció del dictamen. Dijous 21 de març de 16.30h a 18h. - Virtual
- Quines millores es poden fer en unes properes bases de la convocatòria de subvencions de l'Ajuntament de Barcelona?
- Quines millores necessiten una modificació legislativa?
- Sessió 4, destinada a validar les esmenes rebudes i aprovar la proposta de dictamen que es presentarà a la Comissió Permanent. Dijous 11 d'abril de 16.30h a 18h. - Virtual
Si esteu interessades us podeu inscriure posant-vos en contacte al correu: conselldeciutat@bcn.cat o bé trucant al 934101602 (extensió 3508).
Posem en marxa un grup de treball per millorar la convocatòria de subvencions de l'Ajuntament de Barcelona i fer propostes per la millora del finançament del fet associatiu com indica la llei de Foment de l'Associacionisme aprovada el passat desembre que ens crida a fer una Llei de Subvencions Catalana.
- Sessió 1, enfocada a concretar les principals demandes en relació a les subvencions per part del teixit associatiu i fer una aproximació a la realitat actual. Dijous 7 de març de 16.30h a 18h - Edifici Novíssim Ajuntament
- Àmbit jurídic actual.
- Informe de la convocatòria de subvencions 2022 per part de l'Oficina de Subvencions de l'Ajuntament de Barcelona.
- Presentació estudi (Enllaç extern) per part de la Fundació Francesc Ferrer i Guàrdia.
- Propostes del CAB (Enllaç extern).
- Dictamen del Consell de Ciutat (2017). (Enllaç extern)
- Sessió 2, enfocada a explicitar els reptes i dificultats de l’administració a l'hora de fer les convocatòries, bases de subvencions. Dilluns 11 de març de 16.30h a 18h. - Virtual
- Quines són les principals dificultats que ens trobem a l'hora d’elaborar la convocatòria de subvencions?
- Intervencions per part de responsables de la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona i l'Oficina General de Subvencions de l’Ajuntament de Barcelona (pendent de confirmar).
- Sessió 3, destinada a definir i concretar les dues principals línies d’acció del dictamen. Dijous 21 de març de 16.30h a 18h. - Virtual
- Quines millores es poden fer en unes properes bases de la convocatòria de subvencions de l'Ajuntament de Barcelona?
- Quines millores necessiten una modificació legislativa?
- Sessió 4, destinada a validar les esmenes rebudes i aprovar la proposta de dictamen que es presentarà a la Comissió Permanent. Dijous 11 d'abril de 16.30h a 18h. - Virtual
Si esteu interessades us podeu inscriure posant-vos en contacte al correu: conselldeciutat@bcn.cat (Enllaç extern) o bé trucant al 934101602 (extensió 3508).
Sessió de treball del GT de Subvencions que organitzem conjuntament el Consell de Ciutat i el Consell d'Associacions de Barcelona i que tindrà lloc el dijous 4 d'abril de 16 a 17 hores. Us podreu connectar mitjançant l'enllaç: https://us02web.zoom.us/j/89903973538
En aquesta sessió farem un repàs i discussió de les propostes amb relació a la línia d'acció de la convocatòria de subvencions de l'Ajuntament de Barcelona.
Preguem que confirmeu l'assistència responent a aquesta convocatòria, escrivint-nos a conselldeciutat@bcn.cat o bé a través del telèfon 93 410 16 02 (extensió 3508).
Us recordem que encara teniu disponible l'enllaç al formulari per si voleu seguir enviant propostes: https://form.jotform.com/240633811100036
Posem en marxa un grup de treball per millorar la convocatòria de subvencions de l'Ajuntament de Barcelona i fer propostes per la millora del finançament del fet associatiu com indica la llei de Foment de l'Associacionisme aprovada el passat desembre que ens crida a fer una Llei de Subvencions Catalana.
- Sessió 1, enfocada a concretar les principals demandes en relació a les subvencions per part del teixit associatiu i fer una aproximació a la realitat actual. Dijous 7 de març de 16.30h a 18h - Edifici Novíssim Ajuntament
- Àmbit jurídic actual.
- Informe de la convocatòria de subvencions 2022 per part de l'Oficina de Subvencions de l'Ajuntament de Barcelona.
- Presentació estudi (Enllaç extern) per part de la Fundació Francesc Ferrer i Guàrdia.
- Propostes del CAB (Enllaç extern).
- Dictamen del Consell de Ciutat (2017). (Enllaç extern)
- Sessió 2, enfocada a explicitar els reptes i dificultats de l’administració a l'hora de fer les convocatòries, bases de subvencions. Dilluns 11 de març de 16.30h a 18h. - Virtual
- Quines són les principals dificultats que ens trobem a l'hora d’elaborar la convocatòria de subvencions?
- Intervencions per part de responsables de la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona i l'Oficina General de Subvencions de l’Ajuntament de Barcelona (pendent de confirmar).
- Sessió 3, destinada a definir i concretar les dues principals línies d’acció del dictamen. Dijous 21 de març de 16.30h a 18h. - Virtual
- Quines millores es poden fer en unes properes bases de la convocatòria de subvencions de l'Ajuntament de Barcelona?
- Quines millores necessiten una modificació legislativa?
- Sessió 4, destinada a validar les esmenes rebudes i aprovar la proposta de dictamen que es presentarà a la Comissió Permanent. Dijous 11 d'abril de 16.30h a 18h. - Virtual
Si esteu interessades us podeu inscriure posant-vos en contacte al correu: conselldeciutat@bcn.cat (Enllaç extern) o bé trucant al 934101602 (extensió 3508).
La XES Catalunya organitza la plenària d’autodefensa col·lectiva. La sessió tindrà lloc dijous 30 de maig de 16 a 18 h a l’Ateneu l’Harmonia (carrer de Sant Adrià 20, Sant Andreu).
Ben segur que les propostes, en el marc de la Xarxa d'Economia Solidària, poden ser també d'interès per les associacions de la ciutat.
Més informació: https://xes.cat/2024/05/10/plenaria-dautodefensa-collectiva-dijous-30-de-maig/
1a Jornada: Experiències de Participació Ciutadana a Barcelona.
17:00h – Portes obertes
17:40h – Salutació Inicial
17:45h – Presentació dels objectius del Projecte Participem i Decidim, i de les Jornades Participatives
18:00h – El dret a la participació: exercim el nostre poder polític
- Breu introducció històrica de la participació ciutadana.
Ponència amb:
- Albert Recio (FAVB), amb experiències en òrgans de Ciutat: Consell de Ciutat, Sectorials, Pactes, etc.
- Lisa Marrani (FAVB), amb experiències en processos participatius en processos de transformació urbanística.
- Jordi Falcó (Centre Social de Sants), amb experiències en els òrgans de territori: Audiències, Consells de barri i sectorials, Plenaris, etc.
- Vicky Canalla (Regularización Ya), amb experiències en Iniciatives Legislatives Populars.
- Josep Maria Ballesteros, Pemi (Casals de Joves de Catalunya), amb experiències de participació ciutadana des de les organitzacions juvenils.
- A CONFIRMAR – Experiències en assemblees ciutadanes a Barcelona.
- Isabel Palomera (Aigua és Vida), amb experiències en iniciatives ciutadanes a Barcelona.
19:15 – Torn obert – aportacions per preparar la sessió de treball.
19:55 – Explicació de la dinàmica participativa de la segona jornada.
20:00 – Refrigeri.
El divendres 4 d'octubre a Can Ricard celebrem la segona jornada del projecte Participem i Decidim. Consistirà en dues sessions de treball (1a sessió de 18:00 a 18:45 - 2a sessió de 19:00 a 19:45) en grup per tractar sobre:
- Les eines de participació ciutadana a Barcelona.
- La participació política al teixit associatiu.
- Participació Digital i Comunicació.
- Coordinació i Suport Mutu.
Aquestes jornades es realitzen en el marc de la Capitalitat Europea de la Democràcia i el procés del 3r Congrés d'Associacions de Barcelona. Si no vas poder assistir a la primera jornada del 19 de setembre, pots recuperar-la a: https://youtube.com/live/6Z140SJuvgI
A les 20:30 Sopar, elaborat pel projecte de la Taula Eix Pere IV “Menjador Comunitari de Ca l’Isidret”, el qual s’emmarca en el projecte integral de cuina comunitària del Casal Ca l’Isidret que es va impulsar ara fa dos anys amb la finalitat d’obrir la cuina al barri com a espai de relacions comunitàries, intergeneracionals i interculturals, espai de salut i cures, i viver de projectes col·lectius amb un impacte social per al territori. El Menjador és obert els migdies a C/ Josep Pla, 174, dins el Casal Ca l’Isidret, on es fa un menú diari a un preu simbòlic. El sopar consisteix en el següent menú: Primer plat: Sopa de meló; Segon plat: Arròs amb curry de verdures; Postres: Pastís de pastanaga
El preu del sopar són 10€ i es pot fer el pagament online, rebreu un enllaç per fer el pagament un cop feu la reserva amb el formulari d’inscripció a les jornades.
21:00 Concerts, amb la participació de Mateolika.
Podeu demanar més informació de les jornades a participemidecidim@eixpereiv.org
Formulari d’inscripció: CLICA AQUI
El pròxim 10 d’octubre, uneix-te a l’Expedició de Dades X ESS, un esdeveniment col·laboratiu on professionals de l’anàlisi de dades, persones especialistes en visualització i expertes en economia social i solidària treballaran juntes per identificar dades obertes que aportin valor a les entitats del sector. Aquesta expedició és una oportunitat única per contribuir al reforçament de l’ESS a Barcelona i participar en la creació de solucions basades en dades.
Objectius:
Identificar i organitzar conjunts de dades obertes que ajudin a enfortir la presa de decisions en les organitzacions de l’ESS.
Crear eines digitals basades en dades que facilitin l’accés i ús de la informació per a les entitats de l’ESS. També serà una eina per actualitzar el web #DadesxAssociacionsDCB
Detalls de l’esdeveniment:
Data: 10 d’octubre de 2024
Horari: 9:30 h -16h
Lloc: Torre Jussana (Avda. Vidal i Barraquer, 30 08035 Barcelona)
Inscriu-te ara per participar en l’Expedició de Dades X ESS i ajuda’ns a impulsar l’economia social i solidària a Barcelona!
Enllaç al formulari d’Inscripció!
Coorganitzat pel Consell D’associacions de Barcelona – CAB, la
Iniciativa Barcelona Open Data – IBOD i Natura i Salut – NATSAL amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona, convocatòria “Enfortiment de l’economia social i solidària i per la intercooperació en l’estratègia #essbcn2030 del 2024".